In de game die de studenten ontwikkelden, is een gedeelte van het Middeleeuwse ’s-Hertogenbosch te zien. Doel van de game is virtueel door de stad te lopen en te ontdekken welke mensen er daar rond 1500 leefden en hoe de stad eruit zag. Ook ga je op zoek naar voorwerpen die bij bepaalde bewoners horen. Deze voorwerpen zijn 3D-scans van voorwerpen uit het depot van Erfgoed ’s-Hertogenbosch en werden gevonden bij archeologische opgravingen. Door de ontwikkeling van deze game kunnen schoolkinderen op een moderne en interactieve manier meer leren over het verleden van hun woonplaats.
Voor het project Den Bosch Time Machine werken verschillende organisaties met elkaar samen. Alide van der Poel, manager @work stages en projecten bij SintLucas over deze samenwerking: “Een fantastisch initiatief om digitale data van de stad te verbinden in een digitaal informatiesysteem voor toepassingen in onderzoek, toerisme en educatie. Via stageplaatsen en projecten werken SintLucas studenten voor Erfgoed ‘s-Hertogenbosch aan uitdagende projecten. Zo geven wij bij SintLucas vorm aan betekenisvolle creativiteit.” Op dit moment zijn onze studenten bezig om de game verder uit te breiden. Wil je er meer over weten, kijk dan op deze pagina.
Dieke Wesselingh, hoofd Erfgoed ’s-Hertogenbosch legt uit wat de kracht is van deze samenwerking: “Samen met de deelnemende organisaties verbinden we alle digitale data over de geschiedenis van de stad, haar inwoners en bezoekers, en koppelen die aan kaarten en 3D-modellen.” Technieken als kunstmatige intelligentie en automatische handschriftherkenning helpen bij de analyse en interpretatie van de big data. Die data zeggen niet alleen iets over het verleden, maar kunnen ook gebruikt worden voor de toekomst. Bron: Erfgoed ‘s-Hertogenbosch
In onderstaand filmpje wordt het project Den Bosch Time Machine toegelicht. Je ziet hoe onze studenten de game maken. Binnenkort meer over dit project en de ervaringen van onze studenten.