Social Design Talent Awards

Tweede en derde prijs Social Design Talent Awards voor onze studenten.

De meerwaarde van social design voor ondernemend Eindhoven stond vanmorgen centraal bij de uitreiking van de Social Design Talent Awards. De stad heeft steeds meer te maken met complexe maatschappelijke vraagstukken in verschillende thema’s, waaronder inclusie, wonen, mobiliteit, duurzaamheid en zorg. Deze uitdagingen vragen om nieuwe perspectieven en andere samenwerkingen.

Gemeente Eindhoven geeft aan: “We zien de essentiële bijdrage van designers in deze vraagstukken én vinden het belangrijk om nieuwe designtalenten een podium te bieden en hen te koppelen aan ondernemers in onze stad. Ook dit jaar reiken we de Social Design Talent Award uit aan aanstormend talent. Studenten van de Design Academy Eindhoven, TU/e Industrial Design en SintLucas streden voor deze titel.” Studenten van SintLucas hebben de tweede en derde prijs in ontvangst genomen.

Al ruim 10 jaar reikt de gemeente Eindhoven tijdens de DDW deze raadsprijs uit aan een designtalent. De projecten van de genomineerde studenten bieden ieder een oplossing voor een sociaal-maatschappelijk vraagstuk in het gemeentelijk domein.

 

Ruimtelijk vormgeven studenten Tijntje, Tess en Robin

In Nederland zijn er ongeveer 250.000 mensen die in een rolstoel zitten. Dat zijn 1 op de 70 mensen. Er zijn heel veel rolstoelgebruikers met een rolstoeltas waar ze niet bij kunnen. De rolstoeltas hangt namelijk meestal achteraan de rolstoel en hier kun je als gebruiker amper bij. Met ons systeem kan de gebruiker de tas makkelijk naar voren halen, waardoor de gebruiker een groot stuk zelfstandigheid terug krijgt.

Tweede prijs

Bekijk de videoBekijk de video

BA Visual Communication student Rein Vos

De kloof tussen de gebeurtenissen van de tweede wereldoorlog en de jongere generaties wordt steeds groter. Zij linken deze niet meer aan de moderne tijd en hun dagelijks leven. Meer dan de helft van de middelbare scholieren gelooft wel dat ze ervan kunnen leren. Zij hebben alleen behoefte aan tastbaarder lesmateriaal, waarmee het makkelijker wordt zich persoonlijk te verbinden aan de geschiedenis. Het lesprogramma laat leerlingen op een bijzondere manier persoonlijke linken leggen tussen verleden, heden en toekomst. Door het volgen van 5 eenvoudige stappen, worden leerlingen mee terug in de tijd genomen. Ze worden hierbij voorgesteld aan iemand die, gedurende de 2e wereldoorlog, heeft bijgedragen aan hun vrijheid . Hierdoor creëert het lesprogramma op een moderne en unieke manier de mogelijkheid om tastbare lessen te bieden aan de nieuwe generatie jongeren. Op deze manier wordt hen bijgebracht dat de vrijheid die ze vandaag de dag ervaren niet vanzelfsprekend is.

Bekijk de videoBekijk de video
Derde prijs

BA 3D Design studente Merel van Summeren

‘A day with rheumatism’ is een bordspel die je de gelimiteerde energie levels van een reuma patiënt laat ervaren. Door het spel heen moet je verschillende keuzes maken die je energiepunten kosten. Het bordspel gaat niet over winnen, maar is een conversatie tool. Het spel kan het hopelijk makkelijker maken voor reuma patiënten om over hun symptomen/klachten te praten met hun omgeving.

Derde prijs

Bekijk de videoBekijk de video