Museum Prinsenhof Delft x SintLucas

Een unieke samenwerking met Museum Prinsenhof Delft.

Op vrijdag 16 februari 2024 is de opening van de tentoonstelling ‘Pioniers in Keramiek’. In deze tentoonstelling worden o.a. drie objecten van de vaste museumopstelling getoond. Hierdoor ontstaan er lege plekken bij de permante opstelling van Museum Prinsenhof Delft. Speciaal daarvoor heeft het museum aan onze vierdejaars studenten van Creatief vakman Keramiek gevraagd hier een eigentijdse variant op te maken. Zij krijgen de unieke kans om zijn of haar werk hier te mogen tentoonstellen.

Afgelopen periode hebben onze vierdejaars studenten hard aan deze opdracht gewerkt. Drie ontwerpen zijn vanaf 16 februari t/m 8 september 2024 te zien in het Museum Prinsenhof Delft. Het museum heeft een uitzonderlijke collectie Delfts Aardewerk uit de 17de en 18de eeuw en dat was ook de inspiratie voor deze opdracht. Onze studenten hadden de keuze om een eigentijdse variant te maken op De Dubbelde Schenkkan, De Grieksche A en De Gecroonde Theepot.

De Dubbelde Schenkkan

Rond 1700 maakten de Delftse plateelakkers bruine en zwarte objecten met geelgouden of veelkleurige decoraties, waarmee ze Japans lakwerk en Chinees famille noir porselein probeerden na te bootsen. We noemen dit nu ‘Delfts Zwart’.

 

De Grieksche A

Rond 1690 gaf Maria II van Engeland, de vrouw van stadhouder-koning Willem III van Oranje, de Delftse plateelbakkerij ‘De Grieksche A’ opdracht om grote pronkstukken te maken, waarmee ze haar paleizen in Engeland en Nederland kon versieren. De Engelse en Nederlandse adel volgden haar voorbeeld. Dit gaf een enorme boost aan de Delftse aardewerkindustrie.

De Gecroonde Theepot

De VOC importeerde vanaf het begin van de 17de eeuw blauwwit Chinees porselein, wat als voorbeeld diende voor ‘Delfts Blauw’. Maar tegen het einde van de 17de eeuw importeerde de VOC nog meer soorten Aziatische keramiek, waaronder steengoed theepotjes uit de Chinese stad Yixing. Deze Delftse theepot is een zeer nauwkeurige imitatie van een Yixing-theepotje.

Na het eerste pitch moment waar de ideeën werden toegelicht, volgden de presentaties. Het Museum Prinsenhof Delft koos uit alle werken van de studenten drie winnende objecten.

Museum Prinsenhof Delft: “Allereest zijn wij écht ontzettend onder de indruk van het werk van al de studenten. Hoe hard zij zich hebben ingezet de afgelopen weken, wat er tot stand is gekomen in korte tijd, maar vooral hoe goed zij zich verdiept hebben in de drie objecten.

Wij hadden de moeilijke taak om een winnaar per object te kiezen. We hebben daarbij gekeken naar hoe goed het object aansluit bij het historische werk, of het in de vaste opstelling past en welk verhaal we straks kunnen vertellen in het museum. Dankbaar dat de studenten zich hebben ingezet voor ons museum.”

Te zien vanaf 16 februari 2024 in het Museum Prinsenhof Delft.

De Gouden Draak van Anouk van Zon

“Ik heb mijn object geïnspireerd op de Dubbelde Schenkkan. Qua vorm heb ik gekeken dat ik de landen China en Japan kan combineren met iets moderns, iets technisch en iets futuristisch. Daar ben ik mee gaan experimenteren en is er deze vorm schenkkan uitgekomen. Ik wilde met dit werk graag de vraag op wekken zodat je met elkaar in gesprek gaat over wat het kan zijn.

Daarnaast vond ik museum Prinsenhof Delft een super fijne opdrachtgever, echt betrokken met ons als studenten. Ze stelden de juiste vragen waardoor je weer aan het denken werd gezet en luisterden heel aandachtig naar je.”

Let them eat cake van Emma Nelson en Renske de Meijer

“Wij zijn geïnspireerd geraakt door de Grieksche A en het verhaal hierachter. Dit status symbool hebben wij omgetoverd naar een sculptuur voor de normale mens. Het gaat minder over functie en status, je ziet duidelijk het klassensysteem van toen en het klassensysteem van nu terug in ons werk. Er is in de hedendaagse tijd meer verschil in klasse dan vroeger en dat wilde wij benadrukken in onze bloemenvaas.

Super gaaf dat ons werk wat wij samen hebben gemaakt te zien is in het museum, echt een eer! Daar zijn wij trots op.”

De theepot van nu van Lineke Louwers

“In mijn project heb ik gekeken naar hoe wij nu omgaan met servies en daar is uitgekomen dat wij geen gebruik meer maken van een daadwerkelijke theepot. Wij schenken thee nu direct uit een waterkoker en daar is mijn ontwerp dus ook op gebaseerd.

Dit is een project waar ik dag en nacht aan heb gewerkt. Normaal werk ik heel groot en sculpturaal. Waarvan je denkt: ‘ dat kost heel veel tijd’, maar voor mij kost iets kleins maken en het perfect afwerken juist veel tijd. Ik ben super trots dat mijn werk straks te zien is in het museum. Hopelijk een mooie stap in mijn verdere carrière, zodat ik door kan naar de kunstacademie. Ohja en de fijnste opdrachtgevers die ik ooit heb gehad!”

Meer weten?