Social media is niet meer weg te denken uit ons dagelijks leven, maar hoe gaan bedrijven hiermee om? Daar was student Media- en evenementenmanagement Floor de Jong ook wel nieuwsgierig naar. Voor haar tweedejaars stage solliciteerde zij bij Stappen en Shoppen, een city- en regiomarketing bedrijf gevestigd in Breda. Stappen & Shoppen richt zich voornamelijk op de promotie van de drie belangrijkste trekpleisters in een stad of regio: horeca, retail & cultuur. Hiervoor maken zij gebruik van verschillende on- en offline platformen.
Floor: “Naar aanleiding van mijn sollicitatiebrief mocht ik op gesprek komen. Onderdeel van de sollicitatie was een blog schrijven. Aan de hand van deze blog bekeek Stappen en Shoppen of je geschikt was voor de stage. Na een aantal dagen kreeg ik goed nieuws, want ik was aangenomen!”
“Ik werk in een jong, fijn team waarin ook veel andere stagiaires zitten. Tijdens mijn eerste stagedag mocht ik zelfs meteen al op pad om de city-app van Stappen en Shoppen te promoten tijdens een open dag. Dat vond ik wel even spannend, maar ook heel erg leuk. Tijdens mijn stage houd ik mij vooral bezig de on- en offline marketing van Stappen en Shoppen. Ik beheer de social media kanalen waarvoor ik zelf ook de content maak. Hierbij kan je denken aan het schrijven van artikelen over nieuwe horecazaakjes en winkels of het schrijven van een foodblog. Naast het beheren houd ik ook de statistieken in de gaten om te kijken wat voor soort artikelen online goed scoren.”
“Het is een drukke, maar erg leerzame stage. Zo heb ik echt geleerd om creatief te denken en te schrijven. Ook weet ik nu dat inspelen op de doelgroep heel erg belangrijk is. Het leuke aan deze stage is dat ik veel taken zelfstandig uitvoer. Dit zorgt soms wel voor werkdruk, maar hier leer je ook mee omgaan.”
Tweedejaars student Media- en evenementenmanagement Cas de Visser wist een ding zeker, hij wilde stagelopen in de evenementenbranche. Hij solliciteerde bij B11 events, werd aangenomen en ondersteunt nu met de organisatie van verschillende events.
Cas was op tijd begonnen met het zoeken naar een stage. Door de jaarlijkse stagemarkt kwam hij in aanraking met B11 events. Cas: “Het bedrijf sprak mij op de stagemarkt meteen aan. Een bedrijf met een jong team en werkzaam in de evenementenbranche. Beter kon eigenlijk niet! Toen ik thuiskwam heb ik meteen gesolliciteerd en ik mocht op gesprek komen. Ook het gesprek beviel mij goed. Ik mocht aangeven wat ik graag wilde leren en doen. Zelf wil ik meer leren over de evenementenbranche. Zo wilde ik graag weten wat er allemaal komt allemaal kijken bij het organiseren van een event en ik wilde graag ook wat technische zaken leren, zodat ik als media- en eventmanger ook goed weet hoe ik kan ondersteunen als er technische vragen zijn rondom een productie.”
B11 is een eventpartner die verschillende events organiseert zoals: bedrijfsfeesten, pubquizzen en congressen. Ook organiseren zij ieder jaar hun eigen festival. Cas: “Ik heb aangegeven dat ik graag meer van de technische evenementenkant iets wilde leren en hier ben ik op dit moment dus ook mee bezig. Tijdens een event zoek ik dan ook vaak contact o met de eventmanager om alles technisch goed door te spreken. Ondersteun ik bij de opbouw en de briefings van dj’s en andere artiesten. Ik vind het leuk om te kijken of de wens van de klant ook matcht met ons aanbod.”
Tot nu toe heeft Cas zijn stageperiode positief ervaren. “Ik heb leuke collega’s waar ik veel van kan leren. Je mag altijd vragen stellen. Ik vind het leuk om de reactie van mensen te zien als zij genieten van een evenement wat ik mede georganiseerd heb.”
Tijdens de terugkomdag afgelopen schooljaar viel het oog van tweedejaars studenten Roxy Maas en Elise Schulten op een evenementenbureau genaamd WRKSHOP. Workshop organiseert verschillende fysieke- en online activiteiten waaronder: bedrijfsuitjes, workshops, quizzen of citygames. Toen Roxy en Elise dit schooljaar zelf aan de beurt waren om stage te lopen dachten zij meteen weer aan WRKSHOP. Ze besloten te solliciteren voor een stageplaats en met succes! Beide hebben nu een vaste plek als stagiaire in het team van WRKSHOP!
Roxy: “Ik ben vooral bezig met het maken en plannen van content voor social media. Samen met mijn begeleider maak ik een planning en kijken we wat er die week geplaatst moet worden. We maken content rondom bepaalde workshops of spellen die er in die week op de planning staan. Ook help ik mee met de organisatie van de workshops.”
Elise: “Het is mijn taak om de vormgeving van de bestaande spellen te verbeteren en de vormgeving voor nieuwe spellen te bedenken. Ook ondersteun ik tijdens workshops en regel ik praktische zaken.”
Beide studenten vonden het in het begin erg wennen om stage te lopen in plaats van lessen op school te volgen. Roxy: “Werktijden zijn ook heel anders dan schooltijden. Nu werken we bijvoorbeeld ook wel eens in de avond. Dat waren wij helemaal niet gewend. Hier leer je ook veel van. Ik vind het heel leerzaam om tijdens mijn stage ook met werkveld in aanraking te komen omdat dit ook echt is wat je later gaat doen.” Elise: “Je leert ook echt voor jezelf opkomen en dat is ook heel belangrijk. We hopen hier nog heel veel te mogen leren!”
Wil je meer weten over de opleiding Media- en evenementenmanagement? Bekijk dan hier de opleiding.