Studenten maken virtual production film

In samenwerking met Cibap en Mediacollege Amsterdam.

Afgelopen halfjaar hebben studenten van de opleiding: Software development, Digital design & motion, Audiovisueel specialist en en Media- en evenementenmanagement gewerkt aan een Virtual production film. Dit deden zij samen met studenten van twee andere mbo-vakscholen: Cibap en Mediacollege Amsterdam.

Het idee voor deze film ontstond vanuit de Metaverse werkplaats. Een werkplaats waar nieuwe immersieve toepassingen worden ontwikkeld, die toegepast kunnen worden in verschillende sectoren zoals gezondheidszorg, stedelijke ontwikkeling, onderwijs en media. Het is een creatieve broedplaats voor studenten, docenten en medewerkers van mediaorganisaties waarbij zij gaan experimenteren met nieuwe technologieën. Zes vakscholen, waaronder SintLucas, hebben besloten de handen ineen te slaan en samen het talent van de toekomst te gaan opleiden.

Virtual production film

Een virtual production film is een combinatie van fysieke en digitale platformen in een real-time film- of video omgeving. Bij virtual production worden die platformen samengevoegd om tijdens opnames virtuele decors en omgevingen te creëren. Dit zorgt voor meer flexibiliteit en creativiteit bij producties, omdat het hierdoor niet meer nodig is om alle decors fysiek te bouwen of personen naar een locatie te brengen. Tijdens het project werd gewerkt met een grote led screen wand met een camera die mee kon bewegen.

Breda University of Applied Sciences (BUAS) heeft apparatuur om een virtual production film te maken. Iedere school heeft een deel van de film gemaakt wat uiteindelijk samen een lange film is geworden. In de film is er gebruik gemaakt van een gezamenlijk object wat tijdens de scene bij iedere school in beeld voorbij moest komen. Dit object was een waterbom. Verder had iedereen totale vrijheid om het gedeelte van het stuk film vorm te geven.

Bekijk de video hierBekijk de video hier

Multidisciplinair team

Vanuit SintLucas heeft een multidisciplinair team aan  de film gewerkt. Vanuit de opleidingen: Digital Design en Motion, Software Development, Audiovisueel specialist en Media- en evenementenmanagement onder leiding van David Buzzi (Docent Animatie en 3D). David: “We hebben eerst een wereld bedacht. Een planeet waarop capybara mensen wonen. In het verhaal wordt er een persoon wakker in deze wereld en uiteindelijk komt de snap turtle dragon in beeld.” Het verhaal bedenken was een heel proces, “We hebben veel verhaallijnen bedacht, maar ook weer veel geschrapt, maar dit was juist een mooi leerproces.”

Binnen het team was er ook een verdeling tussen de verschillende opleidingen. Zo heeft de opleiding Digital design & motion de 3D elementen, de wereld waarin het verhaal zich afspeelde en het monster en de animaties gemaakt. Studenten van Audiovisueel hielden zich bezig met het script, de regie, de belichting en het camerawerk. Uiteindelijk zorgden studenten Software development voor het programmeren van de virtuele scenes.

Studenten van de opleiding Media- en evenementenmanagement begeleidden de productie. Zo zorgde derdejaars student Joris voor onder andere voor het draaiboek van de productie. Joris: “Het was een interessant project. Je moet met zoveel zaken rekening houden en dit was een echte uitdaging.”

 

Samenwerking

De draaidag van de daadwerkelijke film was bij BUAS in samenwerking met Ironfilms. Dit is een virtual production bedrijf uit Eindhoven. Samen met Ironfilms hebben we de productie bedacht en gekeken wat haalbaar was in een dag, aldus David”. De draaidag was een mooie dag en het was een hele ervaring voor de 15 aanwezige studenten om op een set te staan. David: “Er is van 9 tot 5 keihard gewerkt om 15 shots te maken.”

 

Première

22 juni was première van de film bij Vue Eindhoven in de grote zaal met 250 stoelen. David: “Onze studenten hebben het hele proces van een virtual production film doorlopen. We hopen volgend jaar weer een mooie samenwerking te starten zowel intern met onze verschillende opleidingen als extern met andere scholen.”