Samenwerking met MU

Pencil versus Pixel

Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu de technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Studenten van SintLucas experimenteerden binnen het project Pencil vs Pixel in een klaslokaal van de toekomst bij kunstruimte MU op Strijp-S in Eindhoven.
Hoe ziet de onderwijsomgeving van de toekomst er uit, nu de technologische ontwikkelingen elkaar zo rap opvolgen? Studenten van SintLucas experimenteerden binnen het project Pencil vs Pixel in een klaslokaal van de toekomst bij kunstruimte MU op Strijp-S in Eindhoven.
Foto: Corneel de Wilde

Kenmerken van project

 

Doel/opdracht

Voel je je als student thuis in een virtuele schoolomgeving? Studenten van de opleiding Mediavormgeven experimenteerden binnen het project Pencil vs Pixel in een klaslokaal van de toekomst bij kunstruimte MU op Strijp-S in Eindhoven. Belangrijke conclusie: dat wat je virtueel ziet, wil je als deelnemer ook graag lichamelijk ervaren.

Weg vinden
Belangrijke vraag bij het experiment was: ‘Wat heb je nodig om je in een ruimte veilig te voelen?’ Voor Docent Pieter Van Klaveren hangt deze vraag samen met de opdrachten waar zijn studenten mee bezig zijn. ‘Ze ontwerpen bijvoorbeeld een website. Als maker moet je je dan afvragen hoe een bezoeker op jouw website de informatie vindt die hij nodig heeft. Hoe vinden ze daar hun weg. Dat heeft hetzelfde uitgangspunt. Ook voor zo’n site moet je bezoekers aan de hand meenemen door de webomgeving. De studenten hebben nu op een andere manier ervaren dat voor de gebruiker het ontwerp niet altijd vanzelfsprekend is.’

Filmpje Pencil vs Pixel

Werkwijze

‘De studenten gingen heel praktisch aan de slag met de mogelijkheden van toekomstige interfaces. Ze leerden om techniek en interactiviteit te combineren en te integreren in de leeromgeving van de toekomst’, vertelt Van Klaveren. 

Onderdompeling
Tijdens het experiment gingen de studenten van 100% analoog naar 100% virtueel in vier fases. Ze konden het beste uit de voeten met de twee uitersten. Docent Van Klaveren denkt dat dat komt door de onderdompeling. ‘Bij 100% virtueel en 100% analoog was deze het grootst. Bij deze varianten waren ze lekker en geboeid bezig. En heel betrokken bij het proces.’ 

Ervaring

De resultaten van het project tonen dat technologie waardevolle mogelijkheden biedt. Naast de virtuele mogelijkheden, willen studenten wel graag een lichamelijke ervaring. Zoals geur en geluid. ‘Dan heb je contact en gevoel met wat je virtueel ziet. Studenten hebben, ook in de steeds meer digitale en virtuele wereld, behoefte aan een huiselijke sfeer. Een warm gevoel als ze een leeromgeving binnenlopen. Het moet niet te clean zijn. Natuurlijk zijn dat geen harde, meetbare feiten maar zachte argumenten om een leeromgeving in te richten’, licht de docent toe.

Ontwerpers van de toekomst
De studenten die deelnamen, waren tweedejaars mbo’ers met kennis van zowel interactief, grafisch en audiovisueel vormgeven. ‘Deze studenten zijn de ontwerpers van morgen en zullen in de toekomst leeromgevingen gaan ontwerpen. Via dit project kunnen ze ervaring opdoen in hun vakgebied’, aldus Van Klaveren. Het experimentele klaslokaal werd ontworpen door Studio KNOL. Dat voor dit project samenwerkte met Augmented/Virtual Reality kunstenaars Sander Veenhof en Luciano Pinna van AUGMENTNL. 

Pencil vs. Pixel is onderdeel van de tweejarige samenwerking tussen MU Play&Learn en SintLucas: SCHOOL AROUND. Lees meer op http://schoolaround.tv/

CREDITS
EEN PROJECT VAN | MU | SINTLUCAS | KNOL
CONCEPT EN ONTWERP | KNOL
CONSTRUCTIEVE ONTWERPER  | CHRISTIAAN BAKKER
CONCEPT EN ONDERZOEK | ANNA DEKKER
AUGMENTED EN VIRTUAL | SANDER VEENHOF EN LUCIANO PINNA (AUGMENTNL)
DOCENT EN CO-VISIONAIR  | PIETER VAN KLAVEREN (SINTLUCAS)
ONDERSTEUND DOOR | STIMULERINGSFONDS CREATIEVE INDUSTRIE EN IZIVR
FOTOGRAFIE | CORNEEL DE WILDE
VIDEO | ODDONE
SCHOOLAROUND.TV | MARSHA SIMON

Project aanmelden

Welk project wilt u door onze studenten laten uitvoeren?

"MU en SintLucas hebben een ding gemeen: we houden van het experiment. Het is fantastisch om te zien hoeveel energie er vrij komt als je samen met kunstenaars, ontwerpers, studenten en docenten gaat onderzoeken hoe de school van de toekomst eruit ziet."
Vivian van Gaal, MU Education
Deel dit project