Media­vormgeving

Een virtual reality-beleving voor een festival. De reclamecampagne van jouw favoriete sneakermerk. Of een interactieve installatie die mensen bewust maakt van het inleveren van plastic.

Voorbeelden van mediatoepassingen waarbij communicatie, vormgeving, interactie en technologie perfect samenkomen. Tijdens de opleiding ontwikkel je kennis en vaardigheden om media voor uiteenlopende toepassingen en doelgroepen te realiseren. Op basis van je interesse en talent ontwikkel je jouw persoonlijke leerroute. Binnen je opleiding en onze studio’s kun je je verdiepen in je vakgebied of breed ontwikkelen als mediavormgever. Voorbeelden van studio’s zijn Immersive design, Cross media solutions, Visual storytelling en Game design & development.

Ook is het binnen de opleiding Mediavormgeven mogelijk om te kiezen voor leerroute Ä6. Dit is een nieuwe onderwijsvorm binnen SintLucas waarin maximale ruimte is voor jouw leerproces. Je maakt zelf keuzes als het gaat om projecten, je leerplek en bijvoorbeeld tijdsindeling.

Let op: de opleidingen Creative technologies, Crossmedia vormgeven en Digital design en motion zijn onderdeel geworden van de studio’s.

 

Cluster

  • Vormgeven Media & Technologie

Opleidingsduur en -niveau

  • 4 jaar

  • 3 jaar: Verkort traject havo/vwo

  • Niveau 4

Locaties

  • Eindhoven

Toelatingseisen

  • Minimaal diploma vmbo-kaderberoepsgerichte leerweg

  • Overgangsbewijs van havo 3 naar 4

Diploma

  • Mediavormgever

  • Crebonummer opleiding: 25633

Kosten

  • Op deze pagina vind je meer informatie over kosten voor de opleiding

Wat doe ik?

Een typische aanpak van een mediavormgever? Je start met het ontwikkelen van een basisidee, een concept. Hiervoor doe je onderzoek naar de opdrachtgever, de doelgroep en het vraagstuk waarvoor je een oplossing ontwikkelt. Je experimenteert met vorm, stijl en media om je verhaal en boodschap op een pakkende manier over te brengen. Je maakt vervolgens prototypes om je ideeën te bespreken en om erachter te komen of ze te realiseren zijn. Dan ga je aan de slag met de uitwerking in 2D- en 3D-visualisatieprogramma’s en andere software, of je voert projecten uit waarbij je de nieuwste vormen van technologie gebruikt, zoals robotica of artificial intelligence.

Op basis van je interesse en talent ontwikkel je jouw persoonlijke leerroute. Binnen je opleiding en onze studio’s kun je je verdiepen in je vakgebied of breed ontwikkelen als mediavormgever. In de studio’s werken studenten van verschillende vakgebieden aan thema’s die vaak een innovatief karakter hebben. Daardoor kunnen de thema’s en de studio’s wijzigen, zodat we ons onderwijs zo actueel en relevant mogelijk kunnen houden. Vanaf studiejaar 2024-2025 starten we in fase 1 met de volgende studio’s:

Studio voor Game Design & Development
De game-industrie is tegenwoordig groter dan de film- en muziekindustrie samen. Naast entertainmentgames, worden games en gamification ook steeds meer voor andere toepassingen gebruikt, zoals e-learning, trajecten om bijvoorbeeld mensen van een spinnenangst af te helpen of voor campagnes. In onze gamestudio leer je games bedenken, ontwerpen en maken met technieken en middelen die ook direct in het werkveld worden gebruikt.

Studio voor Immersive Design:
Draait om het creëren van overtuigende, onderdompelende ervaringen waarbij deelnemers volledig opgaan in virtuele en/of fysieke omgevingen. Hierbij wordt gebruik gemaakt van immersieve technologieën zoals Virtual Reality (VR), Augmented Reality (AR), en Artificial Intelligence (AI) toepassingen. Je leert hier om de beperkingen van gewone schermen te overstijgen en gebruikers onder te dompelen in indringende, interactieve werelden. Deze omgevingen kunnen gebruikt worden in nieuwe toepassingen in de bouw, interieur, entertainment, zorg, etc.

Studio voor Crossmedia Solutions
Deze studio is gespecialiseerd in het maken van grafische, audiovisuele en interactieve uitingen voor uiteenlopende media voor met name communicatie- en marketingdoeleinden. Het maakproces gaat van ideevorming naar concept en realisatie. Met alle technologische ontwikkelingen groeit ook het aantal media: apps, websites, social media toepassing en video. Daarnaast blijven fysieke producten en geprinte media belangrijk. Een belangrijke uitdaging hierbij is om crossmedia producten als één samenhangend geheel te bedenken en realiseren.

Studio voor Visual Storytelling
Informeren, entertainen of presenteren, het gebeurt steeds vaker via visual storytelling, het vertellen van een verhaal door middel van beeld en geluid. In deze studio werken we aan opdrachten van echte klanten die hun verhaal op een goede manier en passend voor de doelgroep willen communiceren. In deze studio worden 2D-, 3D-, audio- en interactieve technieken gebruikt om het verhaal van de klant goed over te brengen.

Wat maak ik?

Het vakgebied van de mediavormgever is breed. Voorbeelden van producten waaraan je werkt zijn virtual en augmented reality-toepassingen, productvisualisaties, animaties, (digitale) illustraties, games, websites, apps of combinaties hiervan. Met grafische, interactieve en audiovisuele media-uitingen (zoals logo, huisstijl, fotografie en video) ontwikkel je complete campagnes. Denk ook aan digitale en fysieke toepassingen, zoals belevings- of kunstinstallaties.

Wat leer ik?

We vinden het belangrijk dat je een stevige basis aan kennis en vaardigheden ontwikkelt. Denk hierbij aan conceptontwikkeling, 2D en 3D art, animatie, illustratie, interaction design, webdesign en typografie. Ook leer je softwareprogramma’s waaronder Adobe-pakketten en Blender. Hiermee start je meteen in de kennismakingsfase van je opleiding. In de specialisatiefase werk je met studenten van andere opleidingen aan projecten in verschillende studio’s. Deze zijn bijvoorbeeld gericht op Immersive Design, Cross Media Solutions, Visual Storytelling of Game Design & Development. In de profileringsfase van je opleiding ga je je verder ontwikkelen als professional op weg naar het creatief-technische werkveld of hbo. Uiteraard behoren ook algemene vakken als Nederlands, Engels, rekenen en burgerschap tot het programma.

Waar loop ik stage?

Je loopt twee keer een half jaar stage. Afhankelijk van jouw interesse en leerwensen kies je een organisatie die hierbij past. Vanuit de opleiding Mediavormgeving zijn de mogelijkheden breed: bij een reclame- of communicatiebureau, designstudio, een multimediabedrijf, een game-, animatie- of illustratiestudio, een digital design agency of bijvoorbeeld een bedrijf in productontwikkeling.

Ook kun je aan de slag op het gebied van user experience design, interaction design of frontend development. Daarnaast behoren organisaties op het gebied van social design of ontwerpbureaus van interactieve kunst tot de mogelijkheden.

Bekijk hier het filmpje van de stage van Renske bij Fama Volat.

Wat moet ik kunnen en leuk vinden?

Je hebt gevoel voor vormgeving, communicatie en technologie. Je kunt je goed verplaatsen in anderen en hebt belangstelling voor het gedrag van mensen. Je bent nieuwsgierig, onderzoekend en experimenteert graag. Uiteraard weet je wat er in de samenleving speelt en volg je technologische vernieuwingen en andere trends op de voet. Door deze kennis te combineren kom je tot vernieuwende technische en interactieve concepten en media-uitingen.

Wat kan ik na SintLucas?

Je kunt aan de slag als grafisch of crossmedia vormgever, conceptontwikkelaar of (junior) artdirector, interaction designer, illustrator/animator of 2D- of 3D-artist. Met je diploma op zak kun je ook doorstuderen aan bijvoorbeeld een kunstacademie of opleiding op het gebied van communicatie, ICT & mediadesign, Interactive design, Illustratie/Animatie of Media- & gametechnologies.

Een eigen studio starten behoort natuurlijk ook tot de mogelijkheden.

Toelating?

Je wordt niet automatisch na je aanmelding aangenomen. Voor de opleiding Mediavormgeving geldt een toelatingsprocedure met een aantal verplichte activiteiten. Naast de juiste vooropleiding en verplichte activiteiten selecteren we op de aanvullende eis creatieve aanleg. Het studiekeuzeadvies dat we twee weken na de toelatingsprocedure via e-mail geven, is bindend. SintLucas beslist of je wel of niet met de opleiding mag starten. Meer informatie over de aanmelding & toelating vind je op de website. Heb je een vraag hierover, stuur dan een mailtje naar aanmelding@sintlucas.nl.

Meer weten?
Vraag de brochure aan

Extra uitdaging?

Bachelor Visual Communication
Zoek je naast je mbo-opleiding extra uitdaging? Dan kun je vanaf het derde jaar kiezen voor de Bacheloropleiding Visual Communication. Je haalt dan je mbo-diploma en Britse Bachelor in vier jaar. Klik hier voor meer informatie.

Verkort traject havo/vwo
Doe je dit schooljaar eindexamen havo/vwo, of heb je je diploma al? Dan kun je de opleiding Mediavormgeving versneld in drie in plaats van in vier jaar afronden. Klik hier voor meer informatie.

Leerroute Ä6
Naast het reguliere onderwijs bieden wij een nieuwe onderwijsvorm aan waarin maximale ruimte is voor je eigen leerproces. Je maakt zelf keuzes als het gaat om projecten, leerplek en bijvoorbeeld tijdsindeling. Lees hier meer over deze persoonlijke leerroute. Na een toelatingsgesprek kun je vanaf leerjaar 2 instromen.

Meer opleidingen