"Ik wilde afwisseling in mijn werk, daarom koos ik voor de opleiding Media- en evenementenmanagement."
Lars koos voor de opleiding Media- en evenementenmanagement, omdat hij graag een baan wilde met veel afwisseling. “Dat is gelukt. In mijn huidige baan regel ik het ene moment een advertentie en het andere moment ben ik bezig op een evenement.” Lars vond een van de voordelen van de opleiding dat je in de breedte kennismaakt met het vak. “Je gaat op bezoek bij andere opleidingen van SintLucas. Daar leer je over drukken, signen, vormgeven, media, filmen. Je krijgt inzicht in wat ze doen, zonder dat je alles zelf hoeft te weten.”
Spin in het web
Media- en evenementenmanagers zijn de spin in het web. “Dat las ik destijds in de brochure van SintLucas over deze opleiding en dat is ook echt zo. Als projectmanager heb ik de rol van organisator. Ik koppel intern en extern de juiste mensen aan elkaar. Ik bewaak de planning en het budget. En houd rekening met de wensen van de klant. Ik heb het overzicht.”
Beter maken
Lars werkt in zijn huidige baan vooral voor klanten uit de auto-industrie. Wat hij dan regelt? Samen met zijn team vertaalt hij voor autodealers uit de buurt de landelijke campagne naar een bruikbare lokale versie. “We bedenken nieuwe ideeën voor media-uitingen en acties. De uitdaging is om het altijd beter te maken. Dat je iets met iets anders komt dan de klant voor ogen had.” De tijd waarin hij de opdrachten kan uitvoeren, die is wel veel korter dan op school. “Je moet veel sneller reageren. In drie dagen iets neerzetten, terwijl je voor een schoolproject misschien wel een paar weken de tijd kreeg. Die afwisseling is wel veel leuker.”
Zakelijk gevoel
De basis voor het vak leerde Lars tijdens de opleiding. “We zijn door school goed begeleid om ons voor te bereiden op het echte leven. Door de gastsprekers die tijdens de lessen werden uitgenodigd, leerde je professionals uit het vak kennen. Daar heb ik tijdens en na mijn studie veel voordeel van gehad. Je wereld wordt steeds groter. Ondanks dat ik op school zat, had ik al wel een zakelijk gevoel.” Wat de oud-student miste toen hij net ging werken, was de kennis over online marketing. “We hadden wel lessen gehad over online maar dat was vooral gericht op websites. Waar ik nu werk, doen we veel met online bannering. Dat was in het begin wel even schakelen om daar vertrouwd mee te raken.”
Aan de slag
Zijn stage in het vierde jaar volgde Lars bij het bedrijf waar hij nu werkzaam is. “Ik had als stagiaire laten weten dat ik na mijn afstuderen wel terug wilde komen. In eerste instantie was er geen plaats en ben ik op zoek gegaan naar een vervolgopleiding. Op het hbo miste ik de praktijk van het mbo. Ik wilde lekker aan de slag.” Uiteindelijk kon hij toch beginnen bij Crossmarks. In de afgelopen vijf jaar groeide hij van junior naar senior projectmanager. “Als ik mijn vrienden vertel wat ik doe, dan zeggen sommige ‘Jij verkoopt lucht’. Natuurlijk is dat niet echt zo. Ik verkoop emotie en gevoel. Ik vind het mooi om te zien dat de vormgevers van de studio waar ik mee samenwerk, op basis van mijn gortdroge briefing, allerlei toffe crossmedia uitingen kunnen maken. En dat ik dan bij een dealer sta of ik rijd langs een pand en die uitingen zie hangen, dat is het leukste aan mijn werk.”